res3WINO W RESTAURACJI
Prowadzenie własnej restauracji dla wielu osób jest spełnieniem marzeń, realizacją wieloletnich planów i ucieczką "na spokojną emeryturę" ze swoim własnym, spokojnym i upragnionym biznesem ... tak wiele osób myśli. Myślą sobie, że bycie właścicielem dobrej restauracji, to takie piękne perpetum mobile.
Jednak spora część tych ludzi nie zdaje sobie sprawy jak rozległą wiedzę trzeba mieć, aby ten biznes śmigał bez zarzutu. Nie mają pojęcia często, że taki biznes wymaga olbrzymiej i wszechstronnej wiedzy. Jeśli jej nam brakuje, jeśli brak nam czasu na zajęcie się poszczególnymi dziedzinami, z których składa się ten biznes, z którymi nagle przy prowadzeniu restauracji się spotykamy ... to wtedy musimy zatrudniamy fachowca, profesjonalistę, aby nas wyręczył. Ale skąd mamy mieć pewność, że to będzie właściwy człowiek, skoro sami się nie znamy na danej przestrzeni ów biznesu? Jeśli nie uda nam się pozyskać takiej osoby lub myśląc, że mamy takiego "fachmana", a w rzeczywistości jest to kolejny mądrala czerpiący z naszej niewiedzy korzyści materialne, to zaczynają się schody i problemy. Specjaliści bez doświadczenia, brak kompetentnej załogi, ludzie nie chętnie poszerzający swoje horyzonty ... taka ekipa skutkuje szybko małą frekwencją gości lub przybywaniem klienteli, która chce wydać jak najmniej, nie koniecznie oczekując gastronomii wysokiej jakości.
Jednym z ważniejszych segmentów sprzedaży w dobrej restauracji jest WINO. To wciąż niedoceniona przez większość działka, a szkoda, bo Polacy zwiedzają winne kraje na potęgę i coraz trudniej im można wcisnąć płynny kit. Kto odkryje MAGIĘ wynikającą z umiejętnego połączenia wina i potrawy, ten na zawsze pójdzie w objęcia tych wszystkich restauracji, które serwują równie dobrą kuchnię jak i wina! Jeśli restaurator nie zna się na winach i zatrudnia "fachowca", który również nie ma pojęcia o tym czym jest vitis vinifera, to tragedia, a w zasadzie tragikomedia gotowa w kilka chwil. Potem znajdujemy takie "smaczki", "hity" i inne "kwiatki" przeglądając dział WINO - trafiamy np. na:

  • MARTINI BIANCO, CINZANO ROSSO, CIOCIOSAN, ISTRA itd
  • KIJAFA, CHERRY etc
  • CARSKOJE lub RUSKOJE IGRISTOJE, MICHEL ANGELO itp ...

res2Zapyta ktoś : jak to możliwe, czyżby te trunki nie były winem?
Ano TAK ! Ani jeden z powyższych trunków nie jest winem! Żaden z nich nie zasługuje na te szlachetne miano.
No to czym są te napoje, do czego służą, kiedy je podawać?
Jeśli nie znasz prawidłowej odpowiedzi na te pytania, jeśli w Twojej ofercie restauracyjnej pod nazwą WINO są takie to oryginalne pozycje, to nie powinieneś prowadzić restauracji.... albo czym prędzej skorzystaj z porady fachowca (np. z mojej).
Jeśli prowadzisz restaurację, a wino u Ciebie nie sprzedaje się w ilości kilku butelek dziennie, ba ... tygodniowo, to znaczy, że coś jest nie tak:

  • albo wina są źle dobrane, brak karty win lub wkomponowana w zwykłe menu gdzieś na końcu ... zapewne oparta na zabytkowych pozycjach, często i gęsto w ogóle nie będących prawdziwymi winami
  • albo personel, który je sprzedaje nie ma o nich wiedzy, brakuje im kreatywności w sprzedaży, są bardziej przekaźnikiem, łącznikiem pomiędzy klientem a kuchnią, niż prawdziwymi kelnerami, umiejącym sprzedać wszystko z uśmiechem ...
  • albo profesjonalne szkolenie personelu w zakresie wiedzy o winie odbyło się w Twojej restauracji jakoś tak zaraz po II wojnie światowej (a Ty w nim nie wziąłeś udziału, bo wiesz o winie wystarczająco wiele i wolałeś pójść na kawę z księgową ...)
  • albo masz drogi restauratorze węża w kieszeni i oszczędzasz na jakości - mimo, że dobre wino nie musi kosztować wiele więcej niż wymienione powyżej archaiczne kwiatki
  • być może jeszcze w Twojej ofercie win widnieje WINNY HIT i KIT zarazem, czyli słynny "Karol z Rosji" ... ale skoro masz takie "wino", to pewnie też w Twoim menu jest i kebab, hot dog i hamburger, pizza, mielony ... i należy się zastanowić czy nie byłoby prościej nazwać się BISTRO lub BAR, a nie szumnie RESTAURACJA ... i dać sobie spokój z winami, a zostać przy piwie, wermucie i czystej ...

res1DROGI RESTAURATORZE:

  •  jeśli masz ambicje prowadzić dobrą restaurację?
  • jeśli doceniasz WINO jako jedną z ważniejszych przestrzeni w działalności współczesnej restauracji?
  • jeśli masz jednak problem z tym jak przeszkolić personel, aby sprzedawał co dnia kilka butelek wina, ku radości Twoich klientów
  • jeśli nie wiesz jakie wina powinny u Ciebie zaistnieć?

... Napisz, zadzwoń, skontaktuj się ze mną ...
KOLOR WINA
Maciej Katarzyński
sommelier
tel. 791822266
maciej.katarzynski(at)kolorwina.plwww.kolorwina.pl

 

PRZYJACIELE I PARTNERZY

PUBLIKACJE i CZASOPISMA

WINO I ZDROWIE

Z INNEJ BECZKI

PREZENTY & UPOMINKI